هر هفته پوست دست‌ها را پاک سازی نمائید
هفته‌ای یکبار با به کار گیری از یک اسکراب دست، پوست کم آب و وحشتناک دست‌ها را تمیز فرمایید و ظاهری قابل انعطاف و سلامت به آن ها بدهید. دست‌های خویش را با آب ولرم مرطوب فرمایید و مقدار یه خرده از اسکراب را برروی هر دو دست خویش به‌رخ حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. بعد آن ها را با آب گرم بشویید و مرطوب‌کننده بزنید.
 
پیشین از تطهیر، دست‌ها را با صابون خانگی مرطوب‌کننده بشویید.
اسکراب دست را میتوانید از داروخانه‌ها و یا این که دکان‌های اثاثیه بهداشتی خریداری فرمائید.
در صورتی‌که دوست داشته باشید میتوانید با ترکیب‌کردن موادی که در آشپرخانه دارید اسکراب دستِ طبیعی خودتان را تنظیم فرمائید. شکر و روغن زیتون را به‌اندازه‌های هم اندازه باهم ترکیب نمائید و به‌تیتر اسکراب دست از آن ها به کارگیری فرمایید.
مرطوب نگه‌داشتن دست‌ها
 
 
۱. تروتمیز از کرم مرطوب‌کننده به کارگیری فرمائید
برای اینکه دستان‌تان مدام قابل انعطاف و لطیف بمانند، بایستی چند بار در روز از کرم مرطوب‌کننده استعمال نمائید. محصولی را تعیین نمایید که دربردارنده مواد قابل انعطاف‌کننده مانند گلیسیرین، کره‌ی شیا و روغن‌های طبیعی باشد. بعد از شستن دست‌هایتان، هم صبح و هم شب گذشته از رفتن به رختخواب، آن‌ها‌را با کرم مرطوب‌کننده ماساژ دهید. هرزمان شم کردید دست‌هایتان کم آب گردیده‌اند، مجدد به آن‌ها کرم بزنید.
 
در حالتی که از اینکه دست‌هایتان پس از کرم‌زدن چرب بماند، خوش‌تان نمی‌آید، از کرم‌هایی که زود جذب میگردند استعمال فرمایید. این کرم‌ها زود جذب پوست می گردند و دیگر دست‌هایتان چرب و لیز نخواهند بود.
پوست دست‌های آقایان معمولا قطور، چرب و پرموتر میباشد، بدین ترتیب بهتر میباشد کرمی تنظیم نمایید که منحصر پوست آقایان باشید. کرم‌های آقایان معمولا بافت بی نیاز‌تری دارا‌هستند و معطر وجود ندارد.
۲. برای مرطوب‌کردن ناخن‌ها، از روغن ویتامین E استعمال فرمایید
صراحت دارد که می بایست کرم دست خویش را برروی ناخن‌ها هم ماساژ دهید تا آن‌ها‌را مرطوب نگه دارید، ولی از آنجایی‌که بافت ناخن‌ها زخیم‌خیس از پوست دست میباشد، براین اساس علاوه‌بر کرم مرطوب‌کننده به چیزهای دیگری هم نیاز دارا هستند. برای مراقبت سالم کوتیکول‌ها، هر شب گذشته از خواب، روی پوست حریم ناخن خویش، روغن ویتامین E بزنید. این عمل از رخنه‌‌شدن و پوسته‌شدن پوست پرهیز می کند.
 
میتوانید یک کرم اختصاصی کوتیکول‌ به کارگیری نمایید که کوتیکول‌ها را مرطوب و از آن‌ها مراقبت میکند.
هم زنان و هم مردان بایستی برای مرطوب‌کردن ناخن‌ها و کوتیکول‌های خویش وقت بگذارند. حفظ‌نکردن از کوتیکول‌ها سبب ساز میشود پوست حریم ناخن شکاف بخورد و پوسته‌پوسته بشود.
۳. با به کارگیری از پماد، رخنه‌‌های روی پوست دست را معالجه فرمایید
هنگامی دست‌هایتان خیلی کم آب بشوند، پوست آن ممکن میباشد شکاف بخورد و پوسته‌پوسته بشود. برای معالجه این مدل کم آبی پوست که دردناک نیز می‌باشد، به رطوبت بیشتری نسبت به یک کرم عادی نیاز دارید. به‌جای کرم، از یک پماد مرطوب‌کننده به کارگیری فرمایید، که علاوه‌بر مراقبت، به بهبودی کم آبی پوست نیز یاری مینماید.
 
در حالتی‌که پماد منحصربه‌فرد دردسترس ندارید، ژل پترولیوم (وازلین) نیز مطلوب میباشد.