لکه‌های پیری یا این که کبدی
 
لکه‌های پیری به لکه‌های صاف خاکستری، سیاه یا این که گهگاه قهوه‌ای رنگی گفته می‌گردد که روی سطح پوست تولید می شود. لکه‌های پیری یا این که کبدی لکه‌های تیره کوچک‌تری میباشند که معمولاً در سالمندانی مشاهده می گردد که پوستشان سال ها در معرض تابش فروغ و روشنایی خورشید بوده میباشد. لکه‌های پیری غالباً روی چهره، کتف، بالای پشت تن، بازو و پشت دست ساخت میگردد.
 
لکوپیس
 
 
لک و پیس شایع‌ترین لکهپوستی میباشد که برهان آن قرار تصاحب کردن در معرض روشنایی شدید خورشید میباشد. ککو مک لکه‌های قهوه‌ای رنگ کوچکی میباشد که معمولاً حریم بینی، پایین دیده و روی سیرتکامل‌ها ساخت میشود؛ ولی هر مکان‌ای از پوست که در معرض آفتاب باشد، مستعد ککو مک زدن میباشد. لکوپیس روی پوست‌های پر‌نور ساخت می گردد و دربین اشخاص با موهای قرمز رنگ شیوع بالاتری داراست. شدت لک و پیس متغیر میباشد، گهگاه تنها یک‌سری نقطه روی بینی میباشد و گهگاه کل پوستی را می‌پوشاند که تحت فروغ آفتاب هیچ پوششی نداشته میباشد.
 
هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب
 
 
این گونه لک چهره پی‌آمد صدمه یا این که زخم‌ التهابی پوست میباشد. برخی از علل هیپرپیگمانتاسیون پساالتهابی عبارت میباشد از:
 
جوش و آکنه: این ضایعات پوستی، به ویژه چه کسی است یا این که ندول، بعد از تسکین یافتن لکه‌ی تیره رنگی را روی پوست به جا می گذارند.
معالجه نامناسب با لایه‌بردارهای شیمیایی یا این که جراحی با لیزر به هیپرپیگمانتاسیون می‌انجامد.
راش‌های پوستی مانند بیماری صدف و اگزما غالباً پوست را تیره مینماید.
حتی مورد ها ظاهرا بی‌ضرری مانند الکترولیز و وکس پا برخورد‌های غیرعادی سلول‌های ملانین را برمی‌انگیزد.
معالجه لکه‌های پوستی و کاهش هیپرپیگمانتاسیون
معالجه لکه‌های چهره و پوستی از سه اصل کلی تحت پیروی می نماید:
 
رنگ سطحی برداشته می‌گردد تا لایه‌برداری طبیعی تحریک شود.
عمل سلول‌های رنگدانه با استعمال از مانع‌های ملانین سرکوب میگردد.
علل ساخت بیشتراز حد ملانین تشخیص داده می گردد تا بتوان از پوست در قبال این عامل ها نگهداری کرد.
نحوه‌های معالجه موءثر
کرم‌های تجویزی
 
 
اکثر کرم‌های تجویزی ترکیبی از هیدروکوئینون و رتینول میباشند که به لایه‌برداری از سلول‌های لک‌ پوستی یاری مینمایند. ولی نباید انتظار داشته باشید که تخت‌گاز به سود برسید، یک‌سری هفته یا این که حتی یکسری ماه بایستی از کرم به کارگیری نمایید و در انتظار بمانید.
 
ولی بعضا کرم‌های هیدروکوئینون دربردارنده غلظت بالایی از مواد اثرگذار میباشند که به نوبه خویش منجر لک شدن پوست میشوند. به این ترتیب از مصرف خودسرانه این کرم‌ها دوری کنید و مطلقاً با کارشناس مشورت کردن فرمایید.
 
لایه‌بردارهای شیمیایی
 
 
در شرایطی‌که لک چهره مقاوم‌خیس باشد، بهتر میباشد لایه‌ برداری با مواد شیمیایی را آزمون فرمائید. برخی از لک‌های پوستی دور از شوخی‌ترند و بایستی آن‌ها را با لایه‌بردارهای شیمیایی معالجه کرد. لایه‌ برداری درمانی ایمن و اثرگذار برای اشتباهات رنگدانه‌ای پوستی میباشد.