29. توت خارجی:
 
3 عدد توت خارجی له گردیده را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید و یک خمیر غلیظ به دست آورید، آن گاه آن را روی پوست خویش اعمال نمائید و بعداز 20 دقیقه با آب گرم بشویید.این معالجه را دو توشه در هفته تکرار نمایید.
 
 30.پوست موز:
 
شما می‌توانید پوستیک موز جدید را روی پوستتان بمالید و به آرامی و به طور دورانی ماساژ دهید و بعداز 30 دقیقه با آب شستشو دهید.
 
 31.فلفل چیلی:
 
فلفل می‌تواند التهاب ناشی از آکنه را کم کند.شما میتوانید پاره ای فلفل چیلی را آسیاب فرمائید و آن گاه کم آب فرمایید و با کمی آب ادغام فرمایید و با استعمال از یک تکه پنبه روی آکنه ها اعمال فرمایید.
 
 نکته:نباید از این ماسک بدور دیده بهره مند شد.
 
معالجه جوش رخ با شیوه های خانگی و طبیعی
 32. پودر بادام:
 
به راحتی کمی پودر بادام را در یک ظرف بریزید و یه خرده گلاب مخلوط فرمائید.این ماسک به قابل انعطاف شدن پوست شما یاری خواهد کرد و پس از 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.
 
 33.گشنیز:
 
طرز نخستین:
 
نصف فنجان جوی‌بار دو راز را با یک چهارم فنجان آب خیار و شیر و یک مشت گشنیز جدید مخلوط کگنید و باطن یک ادغام کن بریزید و یک ماسک تهیه و تنظیم نمایید.آن را روی پوست خویش اعمال نمایید و بعداز 20 دقیقه بشویید.
 
 طریق دوم:
 
یک قاشق چای خوری از بابونه و گشنیز را باطن یک قابلمه بریزید و با یک فنجان آب بجوشانید و آن‌گاه اذن دهید تا خنک شود.
 
آن گاه ادغام را روی پوست تان اعمال نمائید و پس از 20 دقیقه با آب گرم بشویید.یا این که می‌توانید گشنیز را با آب، آبلیمو ادغام فرمائید و از آن برای معالجه استعمال فرمایید.
 
 34. برگ های ریحان:
 
ریحان دارنده خاصیت آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریایی و ضد التهابی میباشد.بدین ترتیب برای معالجه عفونت های ناشی از آکنه بسیار مطلوب میباشد.این گیاه نقش موثری در در دست گرفتن التهاب و قرمزی ناشی از جوش دارااست.
 
 35. آب:
 
آب یک معالجه بی آلایش و مفید برای معالجه جوش و آکنه میباشد.با نوشیدن 10 تا 12 استکان آب، به طور روزمره می‌توانید عفونت های تن تان را از در میان ببرید و برای کاهش آکنه نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.
 
 36. روغن کرچک:
 
این روغن دربردارنده خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی میباشد.روغن کرچک می‌تواند مراحل معالجه را تسریع بخشد.میتوانید آن را با دانه های روغن، روغن جوجوبا و روغن نارگیل ادغام نمائید.
 
همینطور یک منشاء بی نیاز از ویتامینE و اسیدهای چرب، مواد معدنی، پروتئین ها میباشد که به کاهش آکنه یاری می نمایند. همینطور قادر است از ساخت آسیب ناشی از آکنه پرهیز نماید.